Masterclass ‘De kracht van natuurbeelden in het onderwijs’

Om je biologielessen te verrijken, kun je fragmenten uit natuurfilms gebruiken. Op YouTube is al veel materiaal te vinden, waar je zelf een verhaal omheen kunt bouwen en dat kunt inpassen in je les. Maar er zijn ook grote natuurfilmproducties met prachtige, professionele beelden die zich ook goed lenen voor toepassingen in de les. Bij sommige films houden de filmmakers zelfs al rekening met educatief gebruik van hun productie, en bereiden korte educatieve clipjes voor met fragmenten uit hun lange natuurdocumentaire.

In deze masterclass komen twee grote Nederlandse natuurfilmproducties aan bod en leer je hoe je materiaal uit die films kunt toepassing in je lessen.

Om helemaal in de sfeer te blijven (en om na afloop wellicht nog een natuurfilm te bekijken) vindt deze masterclass plaats tijdens het Wildlife Film Festival Rotterdam (www.wffr.nl).

 

WAD – overleven op de grens van water en land.

Deze film over het Waddengebied laat zien hoe prachtig, dynamisch en groots dit UNESCO werelderfgoed is. De film brengt het ecosysteem in beeld als nooit te voren; van heel kleine organismen onder aan de voedselketen als kiezelwieren en schelpdieren tot aan de slechtvalk en de grijze zeehond boven in de voedselketen.

De film zelf komt najaar 2018 pas in de bioscoop, maar in deze masterclass onthullen we al enkele onderwijsmaterialen voor direct gebruik in de klas, en krijg je de kans om nog niet eerder vertoonde beelden te zien.

De Wilde Stad – Ongeziene natuur

Natuur is niet alleen ver weg, maar bevindt zich ook gewoon bij jou om te hoek. Deze film schetst een beeld van de stad vanuit een totaal nieuw perspectief, namelijk dat van de vaak door de mens onopgemerkte inwoners: de vele wilde dieren en planten die de stad bevolken.

Ook deze film gaat pas in 2018 in première. In deze masterclass krijg je gelegenheid om beelden te bekijken, en introduceren we het bijzondere onderwijsmateriaal dat i.s.m. IVN van deze film gemaakt is/wordt. Dit zal gericht zijn op een innovatief thema binnen de biologie: biomimicry! Dieren in de stad hebben zich aangepast aan het stadse leven en hebben oplossingen gevonden voor uitdagingen waar ze niet eerder mee te maken kregen. Wat kunnen wij leren van de natuur?

Doel

In deze masterclass leer je hoe je natuurbeelden effectief inzet om een boodschap (lesstof) over te brengen. Je maakt kennis met ontwikkelde onderwijsmaterialen rondom twee grote Nederlandse natuurfilmproducties en krijgt de gelegenheid hier mee te oefenen.

Programma, tijd en locatie

Donderdag 26 oktober 2017 van 15.00 tot 18.30 uur (inclusief hapje en drankje).

Locatie is Westblaak 14, Rotterdam (naast bioscoop Cinerama). We gebruiken kantoorruimte van HDI.

 

Start- en eindtijd staan vast, in de programmaonderdelen wordt misschien nog wat geschoven.

 

15.00 – 15.15 Ontvangst; verzamelen bij balie en gezamenlijk naar de zaal

15.15 – 15.30 Welkom en introductie

15.30 – 16.30 Masterclass film 1 (WAD – leven op de grens van water en land)

16.30 – 16.50 Pauze

16.50 – 17.50 Masterclass film 2 (De Wilde Stad – ongeziene natuur)

17.50 – 18.30 Afsluiting met simpele maaltijd

18.30 e.v. Voor wie wil: mogelijkheid om verder te praten, te borrelen, filmmakers te ontmoeten en natuurijk films te kijken op het Wildlife Film Festival Rotterdam.

Doelgroep

Biologiedocenten

Kosten

Voor leden van het Bètasteunpunt Zuid-Holland en het Regionaal Steunpunt Leiden zijn er geen kosten verbonden aan deelname. Voor docenten van niet lidscholen worden er kosten van €125,- in rekening gebracht. Bij aanmelding wordt u gevraagd om uw organisatie of school. De factuur van het cursusgeld gaat automatisch richting het door u opgegeven school- of organisatieadres. Deelnemers ontvangen aan het einde een certificaat als bewijs van deelname.

Aanmelden

Aanmelden is helaas niet meer mogelijk. Voor vragen of meer informatie kun je terecht bij Lotte van den Berg | a.l.vandenberg@tudelft.nl | 06-28687570.

Alle cursus data

  • Oct 2017 26

    15.00 - 18.30 uur
    Masterclass ‘De kracht van natuurbeelden in het onderwijs’