Havo Bèta Topprogramma

Afgelopen schooljaar heeft opnieuw een enthousiaste groep van 28 havisten deelgenomen aan het ‘Havo Bèta Topprogramma’. Tijdens dit talentenprogramma krijgen leerlingen gedurende drie middagen een kijkje in de keuken bij een hbo-instelling (Hogeschool Leiden, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Inholland Delft). Ook in het schooljaar 2018/2019 starten met het havo bèta programma. Interesse om deel te nemen? Mail ons. Hieronder leest u een kort verslag van afgelopen jaar.

Food Commerce & Technology – Hogeschool Inholland Delft

Op de Delftse locatie van Hogeschool Inholland is het foodlab het decor voor het programma. Als zijnde een heuse laborant, leren de havisten dat binnen deze opleiding veel aspecten aan bod komen: de technische kant van het bedienen van de 3D food printer, smaken creëren, het maken van geschikte substanties en marketing. Daarnaast krijgt de groep uitleg over de huidige ontwikkelingen van food printing en hoe dit bijvoorbeeld effect kan hebben op het wereldvoedselprobleem.
Na een eerste kennismaking gaan de leerlingen aan de slag met een opdracht: komende drie dagdelen is het aan de deelnemers om een gezond product voor jongeren of kinderen te ontwikkelen. Dit betekent dat het mengsel, naast geschikte vorm en substantie, ook nog eens leuk én lekker moet zijn. De groep ging aan de slag en er werden lovende uitspraken gedaan als: ‘Dit is echt leuk! Misschien wel iets voor later.’

Industrieel Product Ontwerpen – Hogeschool Rotterdam

Op de Hogeschool Rotterdam, bij de opleiding IPO staat het topprogramma in het teken van het bedenken van innovatieve ideeën, out of the bod denken én doen! Hier luidde de opdracht als volgt: ontwerp een hulpmiddel waarmee het uitdrukken en optrekken van een spuit niet te veel kracht kost en dat ergonomisch verantwoord is.
Na een creatieve workshop tekenen met brainstormsessie, maakten de leerlingen kennis met twee tweedejaarstudententen die ter inspiratie hun prototypes (en de weg ernaartoe) presenteerden. Tijdens de derde en laatste bijeenkomst was het aan de leerlingen zelf om in de werkplaats een echt prototype te maken en te testen. Een deelnemende leerling: ‘Ik heb voor IPO gekozen omdat het me leuk leek om echt iets te maken, lekker praktisch.’

Informatica – Hogeschool Leiden

Bij de opleiding Informatica van de Hogeschool Leiden gingen de havisten aan de slag met Virtual Reality en programmeren. Tijdens de drie bijeenkomsten hebben ze daar al een beetje van kunnen proeven.
Zo ging de groep bijvoorbeeld aan de slag met het programma Blender 3D. Tijdens deze workshop wisten de leerlingen, onder begeleiding van twee docenten en een student-assistent, door o.a. te verschalen, roteren en modifyen van een cilinder en bolletje zelf een model van een raket te maken en deze vervolgens te veranderen naar een boom door wat toevoegingen hier en daar. Moraal van het verhaal was: met een bol, kubus en cilinder kun je elke mogelijke vorm maken. ‘Het leukste vond ik het programmeren. Geen idee nog welke opleiding ik straks ga kiezen, maar ik hou dit in mijn hoofd als optie’, was de reactie van een deelnemende leerling en zo werd het programma succesvol afgesloten.